شنبه / ۲۲ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 13 December / 2025
×
افزایش قابلیت اطمینان، ایمنی و تاب‌ آوری شبکه برق لوشان در برابر عوامل محیطی و فرسودگی تجهیزات
سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به نوسازی و بهینه‌سازی پست برق لوشان خبر داد:

افزایش قابلیت اطمینان، ایمنی و تاب‌ آوری شبکه برق لوشان در برابر عوامل محیطی و فرسودگی تجهیزات

یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی افتد، ذهن کودک زمانی می تواند اطلاعات را هم به درستی جذب و پردازش کند که احساس امنیت و آرامش داشته باشد. اما هنگامی که فضای خانه سرشار از تنش، تعارض و پیش بینی نا پذیری است، اضطراب در وجود کودک ریشه می دواند و به طور مستقیم عملکرد تحصیلی او را تحت تاثیر قرار می دهد.
خانه ناامن، ذهن نا آرام؛ سایه ای بر یادگیری کودکان

خانه ناامن، ذهن نا آرام؛ سایه ای بر یادگیری کودکان

✍️پگاه ارتفائی

یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی افتد، ذهن کودک زمانی می تواند اطلاعات را هم به درستی جذب و پردازش کند که احساس امنیت و آرامش داشته باشد. اما هنگامی که فضای خانه سرشار از تنش، تعارض و پیش بینی نا پذیری است، اضطراب در وجود کودک ریشه می دواند و به طور مستقیم عملکرد تحصیلی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

– اختلال در تمرکز و توجه: اضطراب ذهن کودک را در حالت هشدار دائمی قرار می دهد. او ناخواسته در حال پایش محیط است تا از خطر احتمالی پیشگیری کند. بنابراین انرژی ذهنی لازم برای تمرکز بر تکالیف و درس خواندن کاهش می یابد. کودک مضطرب ممکن است جملات را نیمه خوانده رها کند، در درک مطلب دچار مشکل شده یا نتواند روی یک فعالیت متمرکز نماند.

ـ کاهش حافظه و توان پردازش اطلاعات ، هنگامی که کودک احساس ناامنی دارد  مغز درگیر بقاست، نه یادگیری؛

هورمون های استرس مانند کورتیزول بر حافظه کوتاه مدت و بلندمدت تأثیر منفی می گذارد. این کودکان در به خاطر سپردن درس ها، یادآوری مطالب و سازماندهی ذهنی دچار مشکل میشوند.

ـ افت اعتماد به نفس تحصیلی:

اضطراب باعث میشود کودک تواناییهای خود را کمتر بارور کند. او ممکن است بارها تکرار کند: «من بلد نیستم »، « نمی تونم» یا اگر اشتباه کنم چی؟ این ترس از اشتباه مانع مهمی در یادگیری فعال است و باعث میشود کودک از پرسیدن سوال، شرکت در کلاس یا امتحان دادن اجتناب کند.

– مشکلات هیجانی و رفتاری در کلاس:

بی قراری، پرخاشگری ، گریه های ناگهانی یا کناره گیری اجتماعی می توانند بازتاب احساس و معلمان را مختل می کند. نا امنی در خانه باشند. چنین رفتارهایی نه تنها یادگیری خود کودک بلکه تعامل او با همسالان و معلمان را مختل می کند.

چگونه می توان کمک کرد؟

ایجاد محیطی پیش بینی پذیر و آرام . مهم ترین قدم برای حمایت از یادگیری کودک است ثبات در قوانین خانه، کاهش تنش های والدین، گفتگوهای آرام و گوش دادن به نگرانی های کودک و همدلی بدون نصیحت و سرزنش احساس امنیت را بازیابی می کند.

همچنین تشویق کوچک اما مداوم برای تلاشهای تحصیلی میتواند اعتماد به نفس از دست رفته را بازسازی نماید.

کودکانی که در خانه احساس امنیت می کنند، در کلاس درس نیز ذهنی آزاد و و آماده تو برای یادگیری دارند

آرامش خانه یکی از بنیادی ترین زیر ساخت های موفقیت تحصیلی کودکان است.

(پگاه ارتفائی روانشناس کودک و نوجوان)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *