دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت / ۱۴۰۴ Monday / 5 May / 2025
×
قطعه "جمشید اریا" با ترانه ای از مهدیه عرب، با آهنگسازی بهنام خدارحمی و صدای محمدرضا تنها، در بزرگداشت و ادای احترام به استاد جمشید هاشم پور بازیگر پیشکسوت و محبوب سینمای ایران منتشر شد.
“مهدیه عرب” ترانه سرای قطعه جمشید آریا:  جمشید هاشم پور یک سوپر استار تکرار نشدنی در سینمای ایران است

“مهدیه عرب” ترانه سرای قطعه جمشید آریا:

جمشید هاشم پور یک سوپر استار تکرار نشدنی در سینمای ایران است

اختصاصی_ قطعه “جمشید اریا” با ترانه ای از مهدیه عرب، با آهنگسازی بهنام خدارحمی و صدای محمدرضا تنها، در بزرگداشت و ادای احترام به استاد جمشید هاشم پور بازیگر پیشکسوت و محبوب سینمای ایران منتشر شد.

مهدیه عرب که از ترانه سرایان نامدار و برجسته موسیقی ایران است و ترانه های ماندگار بسیاری از او با صدای خوانندگان مطرحی در حافظه موسیقایی ایرانیان ماندگار است، در گفتگویی درباره چگونگی شکل گیری این ترانه گفت: این کار را به پیشنهاد بهنام خدارحمی آهنگساز و تنظیم کننده حرفه ای موسیقی پاپ، براساس ملودی سرودم. این نوع کارها برای اینکه احساسی و زیبا باشد اما در عین حال  شعاری هم نباشد سختی های خاص خودش را دارد. در اینگونه کارهای ویژه و سفارشی و باید ترانه ای بنویسیم که خصوصیات هنری ،چهره ای و ویژگی های بارز هنرمند را دربر بگیرد.

مثلا درباره استاد هاشم‌ پور نگاه نافذ و سینمایی و استایل ورزشکاری و روحیه قهرمانی او بسیار برجسته است. وی تنها بازیگر ژستوال اکشن در ایران است و این ویژگی او را از بازیگران دیگر جدا می کند.

مهدیه عرب ادامه داد: لشان به معنای واقعی کلمه سوپر استار است و می خواستیم به نوعی احساس قدردانی خود را به خاطر سالهای سال فعالیت سینمایی وی ابراز کنیم.

البته من خودم بسیار زیاد به شخصیت جمشید هاشم پور ارادت دارم، او یک چهره تکرار نشدنی در سینمای ایران است.

وی خاطرنشان کرد: ازهای زیادی در این قطعه استفاده شده و کاری اکوستیک است و سازبندی بسیار قوی دار‌د. تاکنون استقبال از این کار خوب بوده و امیدوارم این کار بیشتر هم شنیده شود و به حق خود برسد تا ادای دینی به یک بازیگر  مولف که سالهای سال برای مردم ایران خاطره سازی کرده است شود.  خیلی خوشحالم که این کار مجوز گرفته و پخش سراسری دارد.

عرب درباره ترانه سرایی سفارشی گفت: ترانه سرایی وجهه های مختلفی دارد که یکی از آنها کارهای سفارشی است که ممکن است خیلی کلی باشد مانند مباحث ملی، مذهبی و…. یا حوادثی که اتفاق می افتد مانند حادثه پلاسکو و….

من در حوزه ترانه های سفارشی کارهای متعددی داشته ام. مثلا یک کاری راجع به بازیگران قدیمی  و پیشکسوت سینما که سالهای دور فعالیت داشتند، نوشتم که منتشر شد و کار خوبی بود و با استقبال بسیاری هم مواجه شد.

این ترانه سرای خوشنام که ید طولایی در همکاری با خوانندگان جوان دارد در این باره گفت: من با نسل جوانی که می بینم خوانندگی را جدی گرفته و درست و براساس سواد و اصولی جلو می روند کار می کنم.

خوانندگانی که به سراغ ترانه سراهایی از نسل ما می آیند یعنی بینش خوبی از ترانه سرایی دارند و دنبال ترانه های دم دستی و بی مفهوم نیستند و از انتخاب آهنگساز و ترانه سرا می توان متوجه شد راه خود را جدی گرفته اند. من همکاری با جوانان را دوست دارم و چه خوب که تغییری در روند ترانه های حال حاضر موسیقی ایران رخ دهد تا ترانه ها رو به سهل و ممتنع شدن برود تا از سادگی بیش از حد و مبتذل بودن و استفاده از کلماتی که صرفا به دنبال پر کردن فضاست حذر شود. در عین حال خوب است که ترانه به روز شود تا مورد توجه نسل های جدید هم قرار بگیرد. در این حوزه دغدغه مند هستم و از آنجایی که خودم آموزش می دهم، مایل هستم بین دانستن مبانی و اصول ترانه سرایی و ترانه سرایی کلاسیک و حال حاضر ایران هماهنگی رخ دهد.

گفتگو: اکبر حیدرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *